a-walk-in-the-forest-illustration-by-mar

Lesní klub Svatojánek

 je plnohodnotnou a rovnocennou alternativou předškolního vzdělávání a inspiruje se konceptem lesních mateřských škol. To znamená, že děti tráví celoročně, za téměř každého počasí, většinu času na čerstvém vzduchu, nejčastěji v lese.

Od pondělí do pátku (7:30 - 16:00) jsou dveře našeho klubu otevřeny pro 15 dítek ve věku od 3 - 7 let.

Pod dohledem dvou laskavých a trpělivých průvodkyň/pedagožek je každý den čeká pestrý a vyvážený program v přilehlém lese a na zahradě, se zázemím ve vytápěné jurtě.

Lesní klub má sídlo ve Znojmě - Konicích, v bezprostřední blízkosti NP Poddyjí. 

Lesní klub Svatojánek je členem Asociace lesních mateřských škol.

 

Vyzkoušejte si den ve Svatojánku!

Chtěli byste přihlásit své dítě do Svatojánku, ale nevíte, zda je lesní školka pro vás to pravé?
Rádi vás na jeden den přivítáme mezi nás. Po předchozí domluvě s koordinátorkou školky přijde dítě s mámou, nebo tátou, a společně se zúčastní ranního kruhu a dopoledních aktivit. Před obědem odcházejí.
Poté následuje zpětná vazba, kterou si mezi sebou vymění rodiče s průvodci či koordinátorkou.

Kreslení ježek
 
IMG_0256.jpg

Zázemí

JURTA

Naším zázemím je mongolská jurta o průměru 7 m s přilehlou dřevěnou přístavbou, která je celoročně napojená na pitnou vodu a elektřinu. Součástí je i šatna, splachovací WC s umyvadlem a kuchyňka s troubou a sporákem, určeným na vaření a ohřívání obědů, nebo pečení s dětmi. Teplo v jurtě je zajištěno kvalitními kamny na tuhá paliva a elektrickými přímotopy.

ZAHRADA

Dětem je k dispozici zahrada o rozloze cca 500 m2. Prostor je zatravněn a stín tvoří několik vzrostlých stromů. Děti mají venku pískoviště a venkovní kuchyňku a do budoucna bychom rádi postupně přidali další vzdělávací a herní prvky. Stejně tak bychom rádi vyčlenili část plochy k pěstování a zahradničení v permakulturním duchu.

Principy

  • Vedeme děti k lásce k přírodě a k tomu, že je pro nás příroda a naše okolí důležité, a měli bychom se o ni starat.

  • Děti se učí vlastním prožitkem a zažívají svět všemi svými smysly.

  • Podporujeme v dětech jejich přirozenou zvídavost.

  • Podle vzoru waldorfské pedagogiky společně prožíváme koloběh roku a tradic, pracujeme s přírodními materiály a vytváříme příležitosti k setkávání.

  • Snažíme se o individuální přístup, o individuální rozvoj osobnosti, protože každé dítě je osobnost s jinými potřebami.

  • Učíme děti respektovat a být respektován, aby žily ve světě, kde panují zdravé sociální vztahy.

  • Dovolujeme dětem uvědomovat si svou hodnotu, hledat vlastní hranice a tím posilovat nejen své tělo, ale i vůli.

  • To vše probíhá pod vedením laskavých a trpělivých průvodců/pedagogů, kteří jsou zároveň dětem zdravými vzory.

Kreslení soby
 
 

Náš tým

DSC00380.JPG

Ing. Eva Chvátalová

koordinátorka/průvodce

Vystudovala jsem provozně ekonomickou fakultu na Mendelově univerzitě v Brně. Už na škole jsem věděla, že tento obor pro mě nebude to pravé ořechové, nicméně jsem díky tomu poznala spoustu skvělých lidí, včetně mého muže, se kterým mám dvě úžasné děti - Františka a Mínu. Po zkušenosti v lesní školce v Brně, jsem si byla jistá, že přesně takové předškolní vzdělávání chci nabídnout svým dětem a nejen jim. Myšlenka založit lesní školku na Znojemsku v mé hlavě zrála poměrně dlouho a já jsem moc vděčná, že se právě teď mění v realitu.

69573229_2739439882755351_40890681873273

Bc. Aneta Páralová

pedagožka

Lesní průvodkyní/pedagožkou jsem již pátým rokem. Původně jsem vystudovala obor Etnologie a když jsem nastoupila do lesní školky, myslela jsem si, že tento obor zde nevyužiji. Opak byl pravdou. Čerpám z něj především v rámci slavností a také každodenních rituálů. V současné době navíc dálkově studuji obor Učitelství pro mateřské školy. Nejvíce však čerpám z waldorfské pedagogiky, jež mi v praxi pomáhá předat dětem to, co cítím. Velkou inspirací jsou mi pak děti samotné, učím se od nich, ráda s nimi zpívám a také jim hraji pohádky. Snažím se být dětem oporou a dobrým průvodcem, který jim umožní poznávat svět všemi smysly bezpečně a radostně.

298769652_622857629391862_3363148355647239011_n_edited.jpg

Lucie Svačinová

průvodkyně

Jako malá jsem si přála být paní učitelkou. Nakonec jsem vystudovala Obchodní akademii a jako milovnice českého jazyka 3 roky studovala v Brně obor Český jazyk a literatura na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity. Po narození mých dvou dětí (Petříka a Nelinky) jsem se začala zajímat o výchovu a respektující přístupy. Prošla jsem kurzem Výchova nevýchovou a Dovychovat, stále se vzdělávám různými webináři a ráda čtu knihy, díky kterým si to více zvědomuji a snažím dále praktikovat. Nejzásadnější pro mě byla kniha Respektovat a být respektován. Díky mým dětem se nalaďuji na své vnitřní dítě a baví mě více život. Takže směr se otevřel sám – práce s dětmi. Také jsem absolvovala kurz Asistent pedagoga a mám za sebou roční praxi na ZŠ Václavském náměstí.

IMG_20220716_142343-01_edited.jpg

Ing. Alice Kaletová

průvodkyně

I když to původně nebylo nebylo v plánu a vydala jsem se cestou ekonomického vzdělání, osud mě nakonec nasměroval k dětem. Po státnicích na Ekonomicko správní fakultě MU v Brně a krátké zkušenosti s prací v oboru jsem nastoupila do dvojjazyčné MŠ v blízkém Mitterretzbachu. Zde jsem strávila téměř pět let a našla tak práci, která mě naplňuje a baví. Během této praxe jsem si doplnila vzdělání v rámci akreditovaného kurzu pro vychovatelky mateřských škol v Rakousku a absolvovala několik seminářů zaměřených na Montessori principy pro předškolní děti.
Po mateřské dovolené nastupuji do Svatojánku spolu se svou dcerou. Respektuji a obdivuji jedinečnost každého dítěte a jejich přirozenou touhu po objevování světa kolem. Cítím, že jsme si s dětmi učiteli sobě navzájem.

301069274_1420348138464781_1959457585549374460_n_edited.jpg

Gabriela Drahošová Dis.

průvodkyně

Přestože se 12 let věnuji jinému oboru, jsem ráda součástí Svatojánku, protože se mohu vracet k dětem, které jsou mou velkou inspirací a původním povoláním. Pod LK Svatojánek také vedu dopolední setkání pro rodiče a malé děti v Gránicích, kde využívám zpěv,hru i básničky pro sblížení s dětmi. Vystudovala jsem střední pedagogickou školu ve Znojmě , pokračovala jsem studiem vychovatelství na Masarykově univerzitě, prošla jsem kurzem Montessori pedagogika pro MŠ. Až po narození mých dvou dětí nabralo moje smýšlení o výchově zcela jiný směr. Každé dítě beru jako osobnost, rovnocenného partnera, často mám pocit,že bychom se od dětí měli učit spíše my dospělí :) Důležitá je pro mně i komunikace s rodiči a zpětná vazba.